מדוע אתה לא צריך יועץ מלווה לעבודה מול רשות החדשנות?


את העבודה השוטפת מול הרשות לחדשנות, עושים בדר"כ אנשי הכספים בחברה. חשב/ מנהל החשבונות, או גורם אחר. ולעתים, נעזרות החברות במיקור חוץ. למעשה, כמו בכל תחום אחר.

אז, איך למעשה אתם, מקבלי ההחלטה בחברה, אמורים לדעת מה עדיף?

להלן דעתנו (הלא אובייקטיבית בעליל 😉 ):

  • זמן = כסף:

לפני שבודקים את התועלת העשויה להתקבל בזכות הידע והניסיון המקצועי של יועץ חיצוני, יש לבדוק מה העלות הנוכחית של החברה בהתעסקות השוטפת מול הרשות לחדשנות. כמה זמן נדרש מכם להכרת הנהלים? איסוף החומר הנדרש לצורך הדוחות השוטפים? בדיקת החומר שנאסף, טיובו, והכנת הדוחות? הכנת בדיקה תקציבית לצורך להאריך את תקופת הפיתוח? הכנת דוח סופי?

בכמה אחוזי משרה אתם מעריכים את ההתעסקות הזו?

בהנחת עלות מעביד (ממוצעת. איפשהו בין מנהל/ת כספים לבין מנה"ח) של 15,000 ₪, ובאחוז משרה ממוצע של 5% מזמנו של העובד/ת, סך העלות השנתית הישירה* של החברה בגין הפעילות השוטפת הינה כ- 15,000*5%*12= 9,000 ₪.

* זאת בהנחה שהגשת הדוחות נעשית בצורה מיטבית מחד, מבלי לפגוע בגובה המענק. ומאידך, ללא עלות אלטרנטיבית, דהיינו, הזנחת משימות חשובות אחרות שבאחראיות העובד.

  • ליקויים, קנסות וקיזוזים:

המשימה של רו”ח המבקר מטעם הרשות לחדשנות, היא למצוא את ה’פאשלות’ של החברה. פישול שלכם = ליקוי, וכנראה שהוא לא ירצה לסיים את הביקורת שלו על התיק שהגשתם בלי למצוא בו ליקויים. כך מזמין העבודה אולי יסיק שהביקורת לא היתה יסודית ß יספק למבקר פחות ביקורות.. וכו'. זו רק השערה כמובן…

נסיוננו מלמד, כי הגורמים האמונים על העבודה השוטפת מול הרשות לחדשנות בחברה לרוב סבורים כי הם שולטים מצוין בנהלים וכי אין אצלם ליקויים. באופן טבעי, לרו”ח המבקר את החברה, מטעם הרשות לחדשנות, יש יותר ידע וניסיון. הוא ביקר עשרות עד מאות חברות, הוא ראה ומכיר כל פינה ופינה, ויש הרבה כאלה. (ואגב, גם לנו יש ניסיון של ביקורת על מאות חברות…).

קיזוז / קנס ממוצע*: כ1% מהוצאות החברה.

  • דיווח נכון, דיווח שלם:

שליטה בנהלי הרשות לחדשנות מאפשרת לא רק הימנעות מליקויים אלא גם דרישה אופטימאלית של הוצאות החברה. ישנן מספר סיבות הגורמות לחברות "לפספס" סכומי הוצאות גבוהים (עד גבוהים מאוד!), ואשר עקרונית היו יכולים להיות מאושרים, כגון: הימנעות מדיווח על הוצאות מסוימות מטעמי שמרנות / רצון להימנע מליקויים / חוסר ידע* וכד'. כל חברה מכירה את עצמה, ויכולה לאמוד את אובדן העלות האפשרי בגין הנושא הזה.

  • מעקב ניצול תקציבי:

ניהול מתוכנן של הוצאות החברה במהלך תקופת הפרויקט הינו גורם משמעותי בניצול מירבי של התקציב המאושר. אמנם, בכדי לעשות זאת אין צורך במומחיות בתחום המדען דווקא, ובאופן תיאורטי כל חשב / כלכלן / איש כספים אכן יכול לעשות זאת. אבל, האם הוא מגיע לזה?! ולא נכתוב כאן מה ניסיוננו מלמד… בקיצור, השאלה היא כמה עלול לעלות לחברה אי התכנון התקציבי?!

אז… תשקלו, תשקללו, ותגיעו להחלטה הטובה ביותר עבורכם! ואם תרצו שיחת ייעוץ פתוחה, לקבלת מידע והבהרות או שאלות אחרות הקשורות בתחום האמור, (ללא כל התחייבות כמובן), אתם מוזמנים ליצור קשר עמנו. צור קשר

 

*בהתאם לבדיקה מדגמית שערכנו. ישנן חברות שהפסד המענק שלהן עולה משמעותית על הממוצע המוסבר לעיל.

**ללשכת המדען הראשי אין סטטיסטיקות בנושא הנ”ל. בדיקת הממוצע נעשתה בהתבסס על סמך ביקורות בעשרות חברות.